3e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu 3e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

3e week Bali

Door: Martha en André

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

04 December 2014 | Indonesië, Bali

vakantieverslag 3e week

Lieve allemaal,

Zojuist weer getuige geweest van een interessant natuurverschijnsel. Het is hier op Bali avond geworden, om 19.00 uur is het pikkedonker. Op het terras hadden we de lichten aangestoken. En daar kwamen ze: grote uit de kluiten gewassen vliegen en maar om de lampen heen cirkelen. Honderden. Voor de paar aanwezige tjitjaks (kleine hagedissen die zich voeden met insecten) was het echt happy hour. En nu 1 uur later ligt de terrasvloer bezaaid met lijkjes, vliegenlijkjes wel te verstaan. Wat is hier aan de hand? Morgen maar eens aan de buren vragen. Het zal wel te maken hebben met het regenseizoen. De afgelopen week heeft het hier veel geregend, eerst alleen 's nachts, maar de laatste dagen toch ook vaak overdag. We merken dat we sowieso meer te maken krijgen met oprukkende kruipende en vliegende huisgenoten. Eerst waren het alleen de kakkerlakken. Die hebben we inmiddels wel in beeld en grotendeels verwijderd. Er zit er nog 1 achter de besteklade, waar wij niet bij kunnen komen. Maar elke keer als we de besteklade open doen schiet hij weg. Nu kloppen we eerst maar even voordat we de lade open doen. Hoeven we allebei niet meer te schrikken. Dan zijn er natuurlijk de mieren, die heb ik al leren kennen. De tjitjaks zijn leuk en mogen blijven. Zijn ook heel nuttig omdat ze muggen eten en die beginnen door het regenseizoen nu ook op te rukken. Ik word vreemd genoeg zelf nooit gestoken, maar Martha des te meer. Dan zien we steeds meer kikkers in de tuin komen, ook leuk, zolang ze maar buiten blijven. Van de week vloog er een vleermuis bij ons naar binnen, hing in de gordijnen. Gelukkig vloog hij ook weer vrij snel naar buiten. Toen zat er 2 dagen geleden ook zo maar een tokeh in de keuken. Ziet er uit als een tjitjak maar dan 5 x groter. Die hebben we toch ook maar gevraagd het pand te verlaten. En tot slot gisteravond voor het slapen gaan een klein slangetje in de slaapkamer. Het was maar een baby'tje , maar de vraag is natuurlijk of de moeder ook in de buurt is. Kortom, die hebben we er toch ook maar uitgeveegd. Kortom, zo met al onze huisdieren hoeven wij ons niet te vervelen. Het is sowieso heel interessant te zien hoe op Bali met huisdieren wordt omgegaan. Maar daarover een andere keer.

Terwijl Martha het terras aan het schoonvegen is, nog even de belevenissen van vandaag. Na 3 regenachtige dagen, was het mooi weer. Ideaal voor een scootertochtje. We moesten nog even in de hoofdstad van Bali Den Pasar zijn. Een uurtje rijden van hier. Hierbij gebruik gemaakt van de nieuwe tolweg. Ik ben bij het oprijden van de tolweg extra allert, want vorige week kwam ik op de verkeerde rijbaan terecht, althans alleen toegankelijk voor auto's, en verdraaid, blijkt er net een politiecontrole te zijn. Gelukkig had ik wel alle papieren bij me: kentekenbewijs, motorrijbewijs (ja ja, komt ie nu toch van pas). Bleef alleen de overtreding over. Vroeg hij waar Martha vandaan kwam. Ambon dus. Begon hij enthousiast te vertellen dat hij 7 jaar als politie-agent op Ambon heeft gewerkt. Het werd bijna nog gezellig, in ieder geval was de sfeer er niet meer naar om een boete op te leggen en mochten we doorrijden. In de haast om weg te rijden, vergat ik nog m'n helm op te zetten. Moest hij me daar ook nog op wijzen.
Hoedanook, vandaag via Sanur naar Den Pasar gereden en langs de westkust weer terug naar huis. Daarbij de eerste sawahvelden van deze vakantie gezien, maar die zullen we later nog wel vaker zien. Morgen gaan we eerst even naar de fitness. Doen we 3 x per week om in conditie te blijven. Het is een soort van fit4free, maar dan op z'n Indonesisch. Ik voel me er wel thuis, en Martha vind het ook leuk, hoewel ze de enige vrouw in het gezelschap is. En wat we de rest van de dag gaan doen. We zien wel wat er op ons pad komt.
Een hartelijke groet vanuit Bali,
Martha en André

• 04 December 2014 - 14:21

Nora:

Nou wat een avonturen met al die ongewenste dieren in huis. Ze houden jullie wel actief bezig op die manier. Als die tokeh op jouw vriendelijk verzoek het huis verlaat dan is er nog hoop dat er een leuke band tussen jullie ontstaat...haha...

Grt en veel plezier.

• 04 December 2014 - 15:18

Geertje:

He André en Martha,
    Leuk om te lezen en om de foto's te zien (ook op Facebook). Wat is het daar lekker groen! Bij ons begint het nu te vriezen, dus dat is een heel ander verhaal. Ook wel lekker hoor. Groetjes uit Amsterdam

• 04 December 2014 - 17:40

Catharina:

Leuk om te lezen Andre. Groetjes. Catharina

• 04 December 2014 - 20:55

Tjidde:

Hallo Martha en Andre,

Mooie verhalen tot nu. Jullie beleven genoeg om een boek over te schrijven lijkt mij. Heel veel plezier nog. Ik blijf jullie net als zovelen met plezier volgen.

Groet,
    Tjidde

• 06 December 2014 - 10:09

Eline:

Haha, jullie komen afgetraind weer terug! Gatsie kakkerlakken...

• 17 December 2014 - 22:26

Ans:

Hoi hoi, liep een verslag achter. Wat een verhaal.... brrrrr. In mijn hotel hebben ze sinds afgelopen zomer muizen.... veel muizen. Bij vrienden hoor ik ook al dat er slangen zijn. Kijk goed uit hoor, want je wilt niet alle huisdieren in je huis hebben.
    Een tokeh.... wat spannend en dat beest houdt je natuurlijk ook nog uit je slaap, omdat hij zijn eigen naam blijft roepen.
    Leuk verhaal Andre, voelt alsof ik er gewoon zelf ben.