2e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu 2e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

2e week Bali

Door: Martha en Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

28 November 2014 | Indonesië, Bali

Vakantieverslag 2e week

Hallo allemaal,

We zijn al weer 2 weken op Bali. Het regenseizoen is hier nu wel begonnen. Vaak gaat het 's avonds of 's nachts flink regenen. En dat kan er vreemd genoeg toe leiden dat er dan 's morgens even geen water uit de kraan, toilet of douche komt. Ik zag vanmorgen onze Javaanse buurman thuiskomen met een flinke noodvoorraad leidingwater, gekocht in een winkel in de buurt. Gelukkig kwam de watertoevoer na enkele uurtjes weer op gang.
Met ons gaat het goed. Ik ben voor mijn oog nog wel voor de zekerheid bij een oogarts in Den Pasar geweest, maar ook zij constateerde geen beschadiging van het netvlies. Hopenlijk dat de lichtflitsen die ik 's avonds nog af en toe zie, vanzelf minder worden. Het is wel interessant om te zien hoe de gezondheidszorg hier georganiseerd is. Het ziekenhuis waar ik eerst was, en waar veel toeristen komen, zag er heel westers uit, inclusief de prijzen trouwens. De oogarts (een Balinese) daarentegen was samen met een aantal andere medisch specialisten ondergebracht in een piepklein pandje. In iedere spreekkamer staat een Hindoestaans altaartje, waar voor het spreekuur begint nog even wat offerandes worden neergelegd en wierookstokjes worden aangestoken. Dit voor een goede afloop van de consulten neem ik aan. Daarentegen had ze wel gewoon de beschikking over allerlei moderne instrumenten. Het is deze combinatie van cultuur en traditie in een moderne tijd dat Bali zo interessant maakt.
Voordat we bij de arts waren, hadden we nog een grappig voorval in een restaurant. Het was een soort van lunchroom, maar dan op z'n Indonesisch. We zaten een soort van tosti te eten, toen ik opeens op minder dan een meter afstand, maar gelukkig wel gescheiden door een glazen tussenwand, een dikke rat onder een van de stoelen zag scharrelen. Ik keek gefascineerd naar het beest, toen een Indonesisch stelletje net op die plek ging zitten. Ik tikte op het raam en in woord en gebaar waarschuwde ik de jonge vrouw voor de aanwezigheid van het ongedierte onder haar stoel. Of zij mij niet snapte, of dat het haar niets kon schelen? Ik denk trouwens het laatste, zij haalde haar schouder op en ging lekker met haar mobiele telefoon zitten spelen. Nadat zij na een half uurtje uitgegeten waren en weg gingen werd de rat nog vrijer. Liep vrolijk over tafels en stoelen en niemand behalve wij leek iets te zien. Uiteindelijk maar iemand van het bedienend personeel gewaarschuwd. En zowaar, deze medewerker vond dat dit toch eigenlijk ook niet kon. Met zijn blote handen probeerde hij de rat te pakken, maar die was natuurlijk ook niet gek en ontsnapte door een gat in de wand. Lachend deed de medewerker bij ons verslag van zijn mislukte missie. Hij had hem bijna te pakken, vertelde hij.

Intussen hebben we al weer de nodige stranden gezien, in Jimbaran met de vele visrestaurantjes pal aan het water, maar ook het surfstrand Balangan. Het gebied waar wij verblijven is sowieso zeer geliefd bij surfers vanwege de branding en de hoge golven. Mooi om naar te kijken, maar ik begin er niet meer aan. Ik ga nog wel snorkelen, maar dan moet ik aan de oostkust zijn. Komt een andere keer.

• 28 November 2014 - 08:07

Gerlinde:

Wat een heerlijke herkenbare verhalen Andre en Martha! Leuk om te lezen. Ik zou graag ook nog een keer terug gaan!
    Fijn dat je oog onbeschadigd is gebleven. Jullie treffen het wel steeds op vakantie met oor/oog problematiek.. Heel veel plezier nog! groetjes Gerlinde

• 28 November 2014 - 08:45

Silas:

Leuk verhaaltje Pa,
    erg fijn ook zo'n rat op tafel.
    Grt Silas

• 28 November 2014 - 13:30

Loes:

Nou dus geen RW maar R van Rat. Benieuwd hoe die zal smaken.

• 28 November 2014 - 19:21

Wim:

Hoi Martha

Leuk verslag,maar moet er niet aan denken om een rat te zien tijdens het eten. Nog een fijne vakantie en vind het leuk je verhalen te lezen.
    Groet,Wim

• 29 November 2014 - 10:01

Ans:

Mooi verhaal en ik waan me weer meteen op Bali. Hahaha..... die rat.... Zitten er vast nog meer. Zo'n beestje komt meteen met de hele familie en nooit alleen.
    Hoop dat de flitsen in je oog snel verdwijnen André, want niet echt leuk.
    Heel veel plezier op dat prachtige eiland. Ik ga binnenkort eens informeren bij p&o hoe dat zit met Sabatical. Lijkt me zalig om er eens langer dan 5 weken te vertoeven.

Kijk uit naar het volgende verslag.

Groetjes,
    Ans

• 30 November 2014 - 16:40

KINI:

Disfruta de tus vacaciones con Marta. Me entran ganas de ir a Bali a visitaros. Un abrazo.