1e verslag vanuit Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Nieuw-Zwinderen, Nederland van Andre en Martha - WaarBenJij.nu 1e verslag vanuit Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Nieuw-Zwinderen, Nederland van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

1e verslag vanuit Nieuw-Zeeland

Door: Andre en Martha

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

12 Maart 2015 | Nederland, Nieuw-Zwinderen

Hallo allemaal,

Vandaag in de stromende regen aangekomen in het plaatsje Rotorua, halverwege het Noordereiland van Nieuw Zeeland. We zitten inmiddels 9 dagen in Nieuw-Zeeland en zijn nu 8 dagen onderweg met de camper. Tot nu toe heel aardig weer gehad, maar vandaag ging het dus fout en begon het vanaf een uur of twee te regenen. De zomer loopt hier op z'n einde.

Met ons gaat het goed, ook wat betreft gezondheid. Het is toch wel weer lekker een temperatuur van gemiddeld zo'n 20-25 graden. Hopenlijk houden we het nog even zo. Even een korte terugblik op de afgelopen 9 dagen. We zijn 3 maart j.l. in Auckland aangekomen en zijn nog even een nachtje in een motel blijven slapen. De volgende ochtend meteen de camper opgehaald. In alle drukte helemaal vergeten dat Martha die dag jarig was. Geen beste beurt. Gelukkig werd ze snel daarna overstelpt met appjes en mailtjes van vrienden en familie. Het kadootje houdt ze van mij nog tegoed.
Nadat we de camper hadden opgehaald en de boodschappen gedaan, zijn we meteen Auckland uitgereden om de 1e nacht door te brengen in Orewa, een kustplaats 50 km ten Noorden van Auckland. De volgende dag via een mooie kustroute doorgereden naar Leigh. Onderweg op een mooie plek nog gesnorkeld, maar het water was jammergenoeg troebel, dus niet veel kunnen zien. Daarna doorgereden naar Whangarei. Het landschap onderweg is erg heuvelachtig, vaak sprookjesachtig mooi. Ook de omgeving van Whangarei is erg mooi en we zijn hier daarom 2 nachten gebleven. Daarna nog verder noordwaarts gereden naar een van de topspots op het Noordereiland, de Bay of Islands. Ook hier zijn we 2 nachten gebleven. We hebben met een boot een dagtocht langs de verschillende eilanden gemaakt. Onderweg van dichtbij dolfijnen gezien en door een zgn. "hole in the rock" gevaren. Door de flinke deining best wel spannend. Alleen was ik die dag vergeten mijn hoed en zonnebrand mee te nemen, dus ik kwam zo rood als een kreeft van de boot af. Martha had er uiteraard minder last van, alleen was zelfs bij haar de afdruk van haar bril op haar gezicht te zien. De volgende dag de Waitangi treaty grounds bezocht. Een bijzondere plek, omdat daar in 1840 door de Britse regering een verdrag werd gesloten met de oorspronkelijke bewoners, de maori's. Dit verdrag voorzag in de bescherming van de Maori en hun natuurlijke rijkdommen (waar in de praktijk helaas heel lang niet veel van terecht kwam). Op deze plek ook een mooie dans-/zangvoorstelling van een Maori-groep bijgewoond.

Afgelopen maandag zijn we via de westkust weer zuidwaarts gereden, met een overnachting in Baylys Beach. Onderweg de grootste kaurieboom van Nieuw-Zeeland bewonderd. Inderdaad een boom van ongelooflijke afmeting (51 meter hoog en een omtrek van 14 meter). Dinsdag via Auckland doorgestoken naar een ander bijzonder gebied op het Noordereiland "de Coromandel". Hier weer een aantal mooie wandeltochten gemaakt. Onder andere ook de Cathedral Cove bekeken, een spectaculair cathedraalvormige grot die alleen bij laag water toegankelijk is. Helaas in dit gebied ook m'n 1e (en hopenlijk laatste) deukje opgelopen. We kwamen onverwachts op een gravelweg terecht, waar we met de camper niet mogen rijden. In een poging de camper op de smalle weg te keren raakte ik een stukje van een boomstronk. Het is een deukje van niets, nauwelijks zichtbaar, maar ik vrees dat ik terugbetaling van mijn eigen risico wel kan vergeten. Een goedkope reis is dit toch al niet, want Nieuw-Zeeland is behoorlijk prijzig. Daar staat tegenover dat de natuur ongekend mooi is. We gaan daar nog veel van zien, want we hebben nog ruim 2,5 week te gaan. Het Zuidereiland schijnt zelfs nog wat afwisselender en ruiger te zijn.

Vandaag zijn we zoals gezegd in Rotorua aangekomen. Een plaats die bekend staat om thermale activiteiten (heetwaterbronnen, geisers, zwavelbaden), maar ook een centrum van Maorikunst. Als het een paar dagen dit regenachtige weer blijft (en daar ziet het jammergenoeg wel naar uit vanwege een stormdepressie die deze kant opkomt) dan zitten we hier in ieder geval goed. Een stoom- of modderbad, museumbezoek etc.). Wellicht dat we hier een paar dagen blijven.

OK, dat was het even. Ons volgend bericht komt vanaf het Zuidelijkeiland met nieuwe verhalen en indrukken. Groeten aan iedereen.
Van Martha en André

• 12 Maart 2015 - 12:08

Ans:

Hallo Andre en Martha,

Heerlijk om zo'n mooi reisverhaal te lezen, ter afwisseling.... werkkkkk.....
    Klinkt weer erg goed allemaal. De natuur lijkt me ook heel mooi. Stoer hoor om met een camper rond te trekken. Echt heel leuk!
    Geniet ervan en ik kijk alweer uit naar een volgend verhaal.

Groetjes,
    Ans

• 13 Maart 2015 - 08:55

Geertje:

Oh André, Martha's verjaardag vergeten! Gelukkig is het daar zo mooi, dat maakt het wel weer goed. Zou er graag eens naartoe gaan. Geniet ervan!

• 13 Maart 2015 - 13:24

Daniëlle:

Wat avontuurlijk zo met z'n tweetjes in de camper door de bijzondere cultuur en natuur van Nieuw-Zeeland! Geniet van de komende weken en tot snel!

• 13 Maart 2015 - 15:05

Hiekje Hofstra:

Ha die Matha en André,
    top locatie zitten jullie nu weer! wat een machtig avontuur. Leuk om zo jullie' s avonturen te lezen. In mei hopen Jelle en ik weer twee maanden te gaan zeilen. dit keer proberen we een rondje ierland. Tot laters. Groeten

• 16 Maart 2015 - 18:00

Femmy:

Hallo André en Martha
    Prachtige verhalen schrijven jullie.
    Je eigen huisje mee en genieten van de natuur en alle bezienswaardigheden, om jaloers op te worden. Geniet er van!!
    Merken jullie nog wat van het onstuimige weer op de eilanden?
    Veel plezier
    Femmy

• 17 Maart 2015 - 08:36

Nora Besar:

hallo globertrotters,

Fijn dat jullie zo genieten van jullie reis door New Zeeland. Landschap moet adebenemend mooi zijn. Vergeten jullie wat kralen voor mij mee te nemen...haha.. En foei Andre dat je Martha's verjaardag bent vergeten door dat gereis. Enjoy your trip.
    Grt Nora

• 17 Maart 2015 - 21:20

Eline:

Het is daar vast prachtig! Mooi hoor, kunnen jullie weer afvinken! En heerlijk zo vrij met de camper op pad. Hier gaat alles prima. Vorige week de bijeenkomst gehad voor geslaagde inburgeraars, was leuk en verliep prima. Ik ben alweer 23 weken zwanger, buik groeit al goed. Over 2 weekjes lekker even vakantie. Vlieland! Ook een fijn eiland haha. Heel veel plezier daar!