4e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu 4e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

4e week Bali

Door: Andre en Martha

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

16 December 2014 | Indonesië, Bali

Vakantieverslag 4e week Bali

We zitten nu precies 4 weken op Bali. Normaal gesproken tijd om weer een terugreis voor te bereiden, maar wij blijven dus nog even. Het gaat hier prima, en we zitten nu toch wel aardig in een Balinees levensritme. Al een maand geen krant meer gelezen, maar destemeer boeken. En verder via internet af en toe de headlines van het nieuws.
Inmiddels hebben we internet in huis, dus de de bezoekjes aan internetcafes en zo hoeven ook niet meer. Verder van de week ook nog een wasmachine aangeschaft. In Nederland toch een behoorlijke investering, maar hier in Indonesië liggen de prijzen toch behoorlijk lager. De levering liet nog wel even op zich wachten, pas op het einde van de dag kwam de vrachtauto voorrijden en ging het tuinhekje open. Een schriel gebouwde Indonesiër (geen type bodybuilder) kwam het pad opstrompelen, droeg in z'n eentje de wasmachine op z'n rug. Ik vroeg nog aan z'n collega die het hekje open had gedaan of we hem niet even moesten helpen, maar dat was niet nodig. De ARBO-regelgeving staat hier nog niet echt op de agenda. Desalniettemin, een half uurtje later kon het 1e wasje gedraaid worden.
Tot slot ons deze week nog even bezig gehouden met het huis van de overburen. Een huis in aanbouw, het hoogste gebouw in de directe omgeving, maar helaas zijn de bouwaktiviteiten een aantal maanden geleden plotseling gestaakt. Volgens onbevestigde berichten was het geld van de eigenaar (een ons verder onbekende Indonesier) op. Met argusogen kijken we elke dag naar het steigerwerk, dat hier bestaat uit bamboestokken en ander organisch materiaal. Er komt geen spijker of schroef aan te pas. Toch begon het bouwmateriaal zich langzamerhand wat te verspreiden. Met een aantal buurtbewoners hebben we de koppen bij elkaar gestoken en een grote opruiming georganiseerd. Het ziet er nu allemaal weer netjes uit. De bewonersgroep hier in ons wijkje is een prettige mengeling van nationaliteiten. Inmiddels merendeels Indonesisch, maar ook nog een aantal Nederlanders (vaak van Molukse of Indische komaf), en verder: Japannees, Koreaans, Australisch, Braziliaans, Frans, Russisch etc. Steeds meer surfers ook die hier voor een aantal weken of maanden woonruimte huren. Er is een actieve bewonersvereniging die alles in de gaten houdt en er voor zorgt dat de wijk netjes blijft. Niet onbelangrijk, want er is in Indonesië een groot afvalprobleem. Een andere kwestie zijn de honden. Als je hier voor het eerst komt schrik je je dood. Overal liggen hier honden op straat. die gaan voor niemand opzij, en laten zich af en toe goed horen. Ik heb inmiddels wel begrepen dat veel van die honden van niemand zijn, maar wel een eigen territorium hebben. Het duurt even voor ze je kennen, maar dan laten ze je ook verder met rust. Niemand trekt zich trouwens wat van de honden aan, en andersom eigenlijk ook niet. Ze blijven rustig op straat liggen en de auto's rijden er om heen. Vreedzame coëxistentie.
Tot zover onze leefomgeving. De afgelopen week hebben we ons ook op cultureel gebied wat vermaakt. We waren door onze tuinhulp (Ibu Wayan) uitgenodigd om een Balinese dansvoorstelling bij te wonen. Haar dochter zou ook meedoen. Een geweldig spektakel van ongelofelijk niveau, voor een enthousiast publiek van trotse ouders en aanverwanten. Vele dansgroepjes traden op, er werd streng gejureerd en er werden na afloop prijzen uitgereikt. Het lijkt dan toch ook wel weer erg op Nederland! Alleen de dansen zijn niet van You-tube of MTV, maar van eigen bodem. Mooi dat dit ook op bij de jonge generatie zo blijft leven.
Een ander voorbeeld van beleving van eigen cultuur, afgelopen zondagavond. Wij waren door een Moluks echtpaar uit de wijk uitgenodigd om een kerstdienst bij te wonen. Hij is hier op vrijwillige basis als dominee aan deze kerk verbonden. De kerk is een uurtje rijden bij ons vandaan in een wat armoedige buurt, waar veel migranten wonen. Veel mensen van Sumba en Flores, eilanden ten oosten van Bali. Het werd een geweldige avond. Het thema van de kerstviering was "vrede ondanks de verschillen tussen de mensen", een belangrijk thema in Indonesië. Voor de kerk houden politiemensen een oogje in het zeil, want juist in deze kersttijd vinden wel eens aanslagen op kerken plaats. Het enthousiasme van de kerkgangers was er niet minder om. Wij kregen als gasten uit Nederland een speciaal plekje op de 1e rij. Iets wat van mij niet echt hoeft, gezien mijn lengte, en het feit dat iedereen dan tegen mij aan zit te kijken. Maar we kregen een geweldige dienst te zien, waar de verscheidenheid van culturen tot uitdrukking werd gebracht door enkele Balinese dans optredens en een krijgsdans (Tjakalele) uit Sumba. Verder werd het geheel opgeluisterd door een enorme kerstboom, een kerststal op de achtergrond en levende engelen met een kerstman-muts op. Een geweldige mix. Ook Balinese wijkbewoners en hoogwaardigheidsbekleders (zelf Hindu) woonden de dienst bij. Na afloop was er voor iedereen iets te eten (soto en saté). Aan de kerk is een school verbonden en ik heb wat gesprekjes gevoerd over de mogelijkheid tot het verrichten van vrijwilligerswerk. Hiervoor moet wel toestemming worden verleend door de immigratiedienst. Wordt vervolgd.
Intussen is wel duidelijk geworden wat we de komende maanden gaan doen:
december: Niluka en Johanna
januari: Ambon
februari: Java
maart: Nieuw- Zeeland
April: Silas en Danielle
We gaan trouwens een drukke tijd tegemoet. Dit jaar valt Galungan (een belangrijk Hindu-feest) en Kerst in dezelfde periode. Daarom hebben de kinderen hier nu al vakantie. Vanaf volgende week komen er ook steeds meer toeristen, ook vanuit andere delen van Indonesië. We zullen wel zien hoe het gaat. Het weer is in ieder geval prima, nog steeds veel zon met af en toe een verfrissend buitje. Soms koelt het dan even af, wat ook heel aangenaam kan zijn.
Tot volgende week.
Martha en André

• 16 December 2014 - 12:51

Ruud :

Hallo André en Martha,

Leuk om jullie verhalen te lezen. André jij wil natuurlijk weten hoeveel er geslaagd zijn voor de VCA. 5 stuks! Opvallend was de goede sfeer waarin de cursus heeft plaatsgevonden. Iedereen is er voor gegaan. 24-12 hebben we nog een slotbijeenkomst met de groep en maak ik met iedereen individuele afspraken. Ga jullie goed daar. Ook groeten van Gerrie.

Ruud

• 16 December 2014 - 19:31

Daniëlle:

Lieve Martha en André,

Wat een leuk verslag weer! Fijn dat jullie het Balinese levensritme te pakken krijgen en dat jullie zo genieten daar. Het Balinese levensritme en de zomerse temperaturen gaan hier helaas niet op, maar we staan op de agenda, leuk!!

Veel liefs uit Nederland!

• 17 December 2014 - 19:44

Eline:

Ik ben benieuwd naar de vorderingen wat betreft het vrijwilligerswerk. Wat een leuke activiteiten en wat heerlijk om zo relaxed van de dagen te genieten. Ik ben verder helemaal niet jaloers hoor. ;-))

• 17 December 2014 - 22:16

Marriet:

Het gaat jullie goed! Mooi ...
    Liefs uit Nederland , X mar

• 17 December 2014 - 22:35

Ans:

Hallo Ata en André,

Wat een mooi verhaal weer! Leuk André om vrijwilligerswerk te gaan doen. Dat is op Bali inderdaad een heel geregel. Als buitenlander mag je er niet werken en zelfs geen vrijwilligerswerk verrichten, omdat men niet gelooft dat iemand gewoon voor niets werkt. Dat hoorde ik de afgelopen zomer van een jurist (Indo) die op Bali woont.
    Jullie doen echt hele leuke dingen zeg. Super!!!
    Hele goede dagen en blijf genieten!!! Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Groetjes,
    Ans

• 28 December 2014 - 19:57

Femmy:

Geweldig leuke en interessante verhalen! Jullie hebben wel een druk leven met al die "huisdieren". Nog geen beesten in bed?
    Fijn dat Niluka en Johanna gekomen zijn. En dan terug naar het koude Nederland.
    Volgende week hoop ik Niluka te zien, als ik bij Henk op bezoek ga.
    Ik hoop dat jullie het samen gezellig gehad hebben.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen!
    Hartelijke groeten, Femmy