Terug uit Lombok - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Terug uit Lombok - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Terug uit Lombok

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

19 Juli 2008 | Indonesië, Bali

Hallo allemaal,
We zijn net terug van een 5-daags bezoek aan Lombok. Een heel mooi eiland ten oosten van Bali. Het is maar een halfuurtje vliegen, dus je bent er zo. Je kunt ook heel goed met de boot, maar het waait op dit moment nogal flink, en Martha was bang dat ze zeeziek zou worden. Bovendien was de vliegreis niet duur (€ 30). Dus zijn we dinsdag vroeg in de middag heengevlogen. We werden daar opgevangen door Augung, een zwager van Ram, die daar bij de politie werkzaam is. Handig he, dat netwerk van Ram. We zijn naar Senggigi gereden en hebben daar een hotel gevonden pal aan het strand.
Dus Silas lag al binnen een halfuur in het water. Daarna hebben we 3 hele intensieve dagen beleefd. Woensdag zijn we via Augung en auto gehuurd en naar de noordkust gereden, richting Senaru. De oudste moske van Lombok bekeken. Lombok is in tegenstelling tot Bali Islamitisch. Daarna doorgereden naar Senaru en daar een fantastisch mooie wandeling gemaakt aan de voet van de Mt. Rinjani, (3726 meter). Diverse keren een kolkende rivier over moeten steken en uiteindelijk 2 watervallen bezocht en daar ook nog gezwommen. Op de terugweg een traditioneel Sasakdorp bezocht. Overigens zie je in Lombok nog heel veel eenvoudige dorpjes. De levenstandaard is hier beduidend lager dan Bali. Ook veel vissersdorpjes van Buginezen, immigranten afkomstig uit Sulawesi. De volgende dag hebben we 2 eilandjes voor de kust bezocht: Gili Trawangan en Gili Meno. Een uurtje varen in een gemotoriseerde prauw. Het zijn echte bounty-eilanden, met mooie koraalriffen. Silas en ik hebben daar voor de kust gesnorkeld. Het is alsof je in een acquarium zwemt. Ga ik deze vakantie beslist weer doen. Op de terugweg was de wind wel wat toegenomen, dus er stond een behoorlijke deining, Niluka zat op de boeg en waande zich op de Titanic, maar gelukkig zijn wij wel behouden aangekomen. De volgende dag zijn we naar Zuid-Lombok gereden, o.a. in Kuta geweest, wel een heel verschil met Kuta op Bali. Het aantal toeristen is hier op 1 hand te tellen, en staat in geen verhouding met het aantal verkopers, die je soms met moeite van je af kan houden. Onderweg nog even een cooperatie bezocht waar handgeweven kains en doeken worden verkocht. Het gaat hier vooral om de prdukten van thuiswerkers. Silas was behoorlijk boos over de lage beloning (Rp. 100.000 per maand) en werkomstandigheden.
Tot slot nog een vissersdorp bezocht. Het snelste kontakt maak je toch elke keer weer met de kinderen, een beetje voetballen, vliegeren en daarna snoepjes uitdelen.
Vanmorgen dus weer uit Lombok teruggekeerd. Bij het ontwaken om 05.45 uur misten we trouwens Silas. Bleek dat hij nog op het stand zat. Vanwege volle maan waren er allerlei aktiviteiten aan de gang. Gelukkig was hij toch nog op tijd voor de taxi richting airport.
Inmiddels dus weer op Bali aangekomen. Terwijl Silas zijn slaap inhaalt is Martha met Niluka de laatste souveniers gaan kopen. Niluka en Silas stappen maandagavond op het vliegtuig naar Nederland. Komen daar dinsdagmorgen om 07.00 uur aan. Ze hebben alle 2 een mooie vakantie gehad. Voor ons begint dan de 2e fase van onze sabbatical

groetjes,
Martha en André

• 19 Juli 2008 - 14:31

Pa En Ma:

Andre en martha wij hebben met belangstelling jullie reisverhaal gelezen.Heel interessant.Ga zo door.Met ons gaat het goed en bereiden ons voor op het familiereunie van 17 augustus.groetjes pa en ma

• 19 Juli 2008 - 21:54

Hans En Gittie:

Vanavond al jullie berichten gelezen; wat een mooie ervaringen doen jullie op aan de andere kant van de wereld. Nog een heel fijne tijd samen.

• 24 Juli 2008 - 09:48

Eline:

Hoi familie Haverkamp, ik heb net weer met heel veel plezier jullie bericht gelezen. Wat klinkt het allemaal heerlijk! En wat een prachtige natuur, zo op de foto's te zien. Vandaag hebben wij ook eindelijk een dag vol zonneschijn en rond de 26 graden. Vanavond maar even lekker op het terras om te vieren dat het morgen de laatste werkdag van de week is! ;-) Veel plezier. Groetjes Eline

• 29 Juli 2008 - 05:26

Fiona:

Hoi Ata&Andre,
    Ik heb met heel veel plezier jullie reisverhalen gelezen,wat een belevenis.sommige plaatsen kom
    mij heel bekend voor.Leren duiken moeten beiden absoluut doen,het is een ander wereld dan boven.
    Amatoo Fioon