Bericht uit Adelaide (vervolg) - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Bericht uit Adelaide (vervolg) - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Bericht uit Adelaide (vervolg)

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

28 November 2008 | Australië, Adelaide

Hallo allemaal,
hier het vervolg van mijn reisverslag vanuit Adelaide. We zitten nu in de bibliotheek te computeren en dat kan maximaal 1 uur achter elkaar, dus ik moest even overschakelen op een andere computer, vandaar. Maandag 24 november zijn we dus richting Ayers Rock gereden, een afstand van 350 km. door een soort van woestijn- en savannelandschap, met rode aarde. De beroemde outback. Het was echter veel groener dan ik had verwacht, want het heeft hier de afgelopen weken (na een langdurige droogte van enkele jaren) opeens vrij veel geregend. Onderweg een kamelenboerderij bezocht, want in de 19e eeuw zijn hier kamelen naar toe gebracht als transportmiddel. Inmiddels worden ze afgezien van toeristische doeleinden niet meer gebruikt, maar je kom ze in het wild nog wel regelmatig tegen. Daarna doorgereden naar het natuurpark Kata Tjuta en daar een wandeling gemaakt door de valley of the winds. Een fenomenaal bergachtig landschap, we waren echt onder de indruk. Het begon hard te regenen, maar dat maakte alles nog fantastischer, want overal ontstonden spontane waterstromen en watervallen. Alleen al deze wandeling maakte ons bezoek aan dit gebied meer dan waard. Daarna doorgereden naar de beroemde Ayers Rock, of te wel Uluru (in de taal van de Aboriginals). Het was zonsondergang, en ook deze beroemde rode rots was fenomenaal om in het echt te zien. 'S nachts geslapen in een tentenkamp in de buurt om 's morgens de zonsopgang bij de Uluru te bekijken. Daarna een wandeling van een paar uur om de rots heen en daarna zijn we uiteindelijk afgereisd naar onze volgende reisbestemming de beroemde Kings Canyon. Ook hier weer geslapen in een tentenkamp om de volgende ochtend voor dag en dauw een wandeling van 4 uur door dit gebied te maken. Het is hier in deze tijd van het jaar zo warm, dat je overdag (na 10 uur)niet zo veel meer kan doen. Ook deze wandeling (van 06.30 tot 10.30 uur) was qua landschap uniek. Nooit eerder zoiets gezien. Daarna tot slot nog een museum/cultureel centrum van Aboriginals bezocht, en het was plezierig te zien hoe binnen dit centrum Aboriginals zelf op allerlei manieren een aktieve rol spelen. Dat heb ik in andere musea tot nu toe een beetje gemist. Dat was tevens het einde van onze 3-daagse tocht. Deze dagen zullen w.s. toch echt wel de hoogtepunten van ons verblijf in Australie worden, maar wie weet wat nog komt! Woensdag zijn we weer teruggekeerd naar Alice Springs (weer een autorit van 5 uur), om de volgende dag het vliegtuig te nemen naar Adelaide. Gisterenmiddag aangekomen en het is hier toch echt wel 10-15 graden kouder dan in Darwin en Alice Springs. We zijn nu echt in een ander klimaat terechtgekomen (zeg maar een Middelandse zeeklimaat), maar dat is op zich ook niet echt verkeerd, om alvast langzamerhand een beetje af te bouwen en te wennen aan de Nederlandse temperaturen. Morgen reizen we door naar Kangaroo-island, voor een 2-daagse toertocht. En dit is dan meteen de laatste aktiviteit voordat we in een camper stappen, voor een reis van 3 weken richting Sidney. Vandaag nog even in Adelaide rondwandelen, en dit is toch wel een interessante stad, met veel oude gebouwen. En zoals ook elders in Australie vliegen de parkieten, papagaaien en kakatoes hier vrij rond. O.K., dat was het even voor dit moment. We zullen proberen wat foto's bij te sluiten van wat we hierboven hebben beschreven. Tot slot, we hebben voor in Australie een nieuw telefoonnummer, nl.: +61450730223. Hier kunnen we dus de komende 3,5 week op gebeld en geSMSd worden. Groetjes van ons beiden en tot mails.
Martha en Andre

• 29 November 2008 - 17:07

Loes:

Hallo AA,
    Eindelijk bericht van jullie zeg, ik had nog een sms naar jullie indo-simcard gestuurd. Nu met jullie Australische mob lukt het me niet om jullie een sms te sturen. Teleksn mislukt. Klopt de nr. wel.
    Zo, jullie zien wel veel daar zeg. Wat een verschil met Indonesie maar ik denk ook met Nld. Jullie zien er goed uit op de foto met in jullie handen een glaasje champaign(????) Hier is het koud en het zal nog kouder worden. Dus geniet daar nog maar van het warme weer en van de landschappen en mensen. De groeten van Mama en Ton. :-)

• 30 November 2008 - 19:31

Hanoch Nahumury:

Hi, Atta en Andre, het gaat met jullie nog steeds goed. Het is zondag, ik zit achter de computer dit verhaal aan jullie te schrijven. Beneden speelt Surya en haar vriend Ismael, piano. Ernestine is naar de Balie, waar een (theaterstuk)reading over Sint en zwarte Piet wordt gehouden, waarbij zij na afloop, de discussie moet gaan leiden. De voorgaande dagen heeft eerder genoemde (theater)stuk gedraaid in Krater Theater, dat veel reacties kreeg van pers en publiek, zowel in kranten als per mail. Het is een interessante stuk, dat m.i. kritisch noot en substantieels toevoegt aan het Nederlandse geweten met betrekking tot het slavernijverleden in relatie tot de positie van zwarten c.q. migranten. Even terug naar de zomer, zoals julie weten zijn we 4 weken in Suriname geweest, wat een enerverende ervaring en groot impact heeft gehad op ons allen. We waren voor 't eerst in (bepaalde) delen van Suriname geweest, die ook voor de autochtone Surinamer een onderneming moet zijn om daar uberhaupt te komen. Onvergeetlijk en de moeite waard, kan ik het namens ons zessen, stellen. We waren namelijk met Nadia, Lesny, Jamilah, Surya, Ernestine en ik. Okay, tot zover even en allicht tot later schrijven. Hanoch

• 01 December 2008 - 10:08

Catharina:

Lieve Andre en Martha, jullie zien er zo goed uit, wat fantastisch dat jullie zo genieten en wat vliegt de tijd. Heb nog een fijne maand daar en tot ziens. Lieve groeten van Catharina, ook namens Kees en de kinderen.

• 02 December 2008 - 13:59

Eline:

Hallo. Nu weer een bericht vanaf het werk. Vandaag is het weer mijn 1ste dag. De vakantie was superleuk! Maar ik vind het niet erg om weer aan het werk te gaan. Tenslotte hoef ik maar 12 weken te weken en dan hebben we 14 weken vakantie!! Jippie! De foto's zien er prachtig uit en de verhalen zijn -als vanouds- weer heel erg leuk om te lezen. Mag je die berg nu wel of niet beklimmen? Uit respect voor de aboriginals toch? Veel plezier.

Groetjes Eline

• 10 December 2008 - 11:57

Geertje:

Deze foto hebben jullie zeker uit de reisgids gehaald! wat een plaatje!