Bericht vanuit Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Bericht vanuit Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Bericht vanuit Sydney

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

20 December 2008 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,
Het is vandaag zaterdag 20 december, de dag voor ons vertrek uit Australie. De laatste keer dat we jullie berichtten was vanuit Grampians National Park, al weer zo'n 10 dagen geleden. We hebben sindsdien veel gezien en meegemaakt en ook heel veel kilometers gemaakt. Met ons gaat het nog steeds uitstekend, maar we zijn elke keer weer verbaasd hoe snel de dagen omvliegen. We zijn op dinsdag 9 december vanuit Grampians National Park richting Port Fairy aan de Zuidkust gereden, maar eigenlijk begon het weer al weer wat om te slaan. Het was fris aan de kust en er hing regen in de lucht. Daarom dat we meteen maar zijn doorgereden richting Port Cambell aan de Great Ocean Road. Een beroemde route in Zuid-Australie, met prachtige lookouts op de grillige kustlijn. Het was inderdaad indrukwekkend. De volgende dag hebben we 's ochtends de 12 apostelen gezien, een beroemde serie rotsen vlak aan de kust. Daarna doorgerreden naar het Otway Nationale Park. Hier gewandeld en verschillende koala's gezien. Toen we weer verderreden liep er een koala midden op de weg, was niet onder invloed, want liep keurig over de middellijn, en was duidelijk niet van plan van de weg te gaan. Gevolg: een grote opstopping. 's Avonds vlak bij de camping weer verschillende kangaroes gezien. De volgende dag zijn we richting de goudstad Ballarat gereden. Interessante geschiedenis van goudzoekerij. Na een bezoek aan het goudmuseum zijn we de volgende dag doorgereden naar Melbourne. In de stromende regen een stadswandeling gemaakt, en ondanks het slechte weer werden we toch vrolijk van de gezellige uitgaansscultuur die er in deze stad heerst. Vanwege het slechte weer (het heeft meer dan 24 uur achter elkaar hard geregend) zijn we toch maar weer landinwaarts gereden, in de hoop op wat beter weer. We zijn de mooie Alpine Road-route gaan rijden. Een zeer bergachtig gebied, waar in de wintermaanden zelfs geskied kan worden. Door de regenval van de laatste tijd waren de beekjes inmiddels uitgegroeid tot woeste rivieren. Indrukwekkend om te zien. De volgende dag doorgereden naar het Kosciuzko National Park waar we de hoogste berg van Australie (de mount Kosciuszko 2228 mtr.) passeerden. Ook dit is een bekend skigebied, maar niet in deze tijd van het jaar. Na een overnachting in Cooma zijn we op 15 december naar de hoofdstad van Australie gereden, nl. Canberra. Onderweg trouwens nog wel een boete voor te snel rijden opgelopen. Ik was er eigenlijk helemaal niet mee eens, maar ik ging maar niet verder in diskussie, want zoals ik eerder al vertelde heb ik mijn Nederlandse rijbewijs in Bali laten liggen, en ik was bang dat hij daar ook moellijk over zou gaan doen. Wel een boete van 324 Aust.dollar. Ik had dus wel een beetje een pesthumeur, maar gelukkig brak in Canberra na 4 sombere dagen de zon door en werd het opeens warm. Heerlijk! Mooie stad, Canberra, maar erg nieuw allemaal. Het oude en nieuwe parlementsgebouw bekeken en de zgn. Aboriginal-ambassade (een demonstratief tentenkamp aan de voorkant van het oude parlementsgebouw). De volgende dag zijn we doorgereden naar de Blue Mountains, een prachtig berggebied op 2 uur rijden van Sydney. Hier hebben we 2 dagen de tijd genomen om te wandelen, in de buurt van Katoomba en Blackheath. Echt een prachtig gebied, met in een blauwe nevel gehulde bergtoppen. Ook niet aangetast door bosbranden, zoals veel andere natuurgebieden in Australie. Het weer bleef deze dagen gelukkig goed. Donderdag zijn we doorgereden richting Sydney. We hadden gehoord dat er een camping was in een nationaal park Lane Cove, op 14 km. afstand van Sydney. Dus dat leek ons wel wat. We moesten wel even zoeken, maar vlak voor dat de hekken dicht gingen (19.00 uur) reden we het nationaal park in. Bleek dat de camping zich net buiten het nationaal park bevindt. Inmiddels waren de hekken al dicht en konden we er niet meer uit. Het was een heel gedoe, maar uiteindelijk konden we iemand vinden met een sleutel en werden we bevrijd. De camping is verder prima en hier blijven we tot zondag staan. Met een bus zijn we binnen een half uur in hartje Sydney, dus de laatste 2 dagen van ons verblijf in Australie zijn we Sydney aan het verkennen. Zoals gezegd vliegen we morgen (zondag) terug naar Bali en dan gaan we onze terugreis naar Nederland voorbereiden. Voor die tijd sturen we nog wel even een laatste berichtje. We gaan nu nog even een flinke wandeling maken, want daar is het ideaal weer voor. Halfbewolkt en niet te warm.
Groetjes van Martha en Andre