5e en 6e week in Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu 5e en 6e week in Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

5e en 6e week in Bali

Door: Andre en Martha

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

30 December 2014 | Indonesië, Bali

Vakantieverslag 5e en 6e week Bali

We zitten al weer 6 volle weken op Bali, maar sinds ruim 1 week niet meer met z'n tweeën, maar met ons vieren. Niluka en Johanna zijn er bijgekomen, en dat betekent opeens veel aktiviteiten en uitstapjes. Zo zitten we op dit moment in Ubud, een plaatsje 50 km ten noorden van waar wij wonen. Bekend om prachtige natuur, maar ook veel kunst en cultuur. Het is hier echt hoogseizoen en dat is goed te merken. Wat is het druk op de weg! Gisteren toen we hier naar toereden, zeker 25 km file-gereden. We deden totaal zo'n 5 uur over dit ritje. Vandaag een wandeling gemaakt door de sawahvelden en dan merk je gelukkig niets meer van de drukte. Morgen nog zo'n wandeling en dan keren we weer teug naar Jimbaran om het oude jaar uit te luiden.
Ik heb zowaar wat geïnvesteerd in vuurwerk, de herkomst is me niet helemaal duidelijk (onze klusjesman kwam er mee aan), maar ik ga er vanuit dat het veilig is. Dus wij gaan al knallend het nieuwe jaar in, 7 uur eerder dan jullie in Nederland.

We hebben ons trouwens in de afgelopen 2 weken weer prima vermaakt. Ik zelf wel een flinke verkoudheid opgelopen, waarschijnlijk door de airco in de auto. We hebben voor de 2 weken dat Niluka en Johanna hier zijn een auto gehuurd en dan moet je wel even wennen aan de airco. Het rijden op zich gaat prima. Een beetje met de stroom mee, maar wel rekening houden met het onverwachte. Het scheelt dat ik inmiddels de nodige ervaring heb met het rijden op de scooter, dus het verkeer ken ik inmiddels wel.
Zoals gezegd hebben we de afgelopen week veel ondernomen. Een bezoek gebracht aan het GWK, een cultureel attractiepark vlakbij ons in de buurt. Verder een bezoek aan het watersportstrand van Benoa, met de boot naar een schildpaddeneiland, een luiermiddagje aan het strand van Balangan, vis eten aan het strand van Jimbaran en een middagje shoppen in Kuta. Verder op 1e kerstdag naar de katholieke kerk van Kuta geweest. Johanna wilde graag naar de Engelstalige mis. Viel wat sfeer betreft een beetje tegen, wel veel wierook en Latijns gezang. Natuurlijk ook weer uitgebreide veiligheidsmaatregelen bij de ingang, maar dat went inmiddels heel snel.

Voor Johanna is het trouwens sowieso een 1e kennismaking met Indonesië. Af en toe valt ze van de ene verbazing in de andere. Vaak in positieve zin, maar een keer was ze ook wel wat geschokt toen ze een groep scholieren tegenkwam met een hakenkruis en de naam van Adolf Hitler op hun schoolshirt. Navraag bij de aanwezige leerkracht leerde dat de school hier niet verantwoordelijk is, maar dat de leerlingen van het betreffende dispuut zelf voor deze "geuzenaam" hebben gekozen. Toch maar tegen de leerkracht gezegd dat dit geen reclame voor de school is. Hij zou het in de vergadering aan de orde stellen.
Deze week had Johanna nog een andere schokkende ervaring, een reuzespin van toch wel 8 cm. op de muur van haar slaapkamer. Mijn eerste primaire reactie, slipper pakken en doodslaan. Toch maar niet gedaan. Dus heel voorzichtig met veel moeite gevangen en buiten weer vrij gelaten. Liep ie regelrecht weer naar binnen. Toen onbedoeld in een reflex hem toch nog een rotschop gegeven. Sorry spin.

Het hindufeest Kuningan hebben we mee mogen maken in een hindutempel op het meest zuidelijke punt van Bali (Bali-Cliff). In en rond deze tempel huizen veel apen, die natuurlijk een uitzonderlijk goed leven hebben met alle offerandes die daar worden gebracht. Ook niet-hindus mogen de tempel betreden als ze maar wel een sarong om doen. Een mooie gelegenheid voor ons om alle religieuze handelingen van dichtbij mee te maken. Dus wij met sarongs om naar binnen, waar we onder het genot van een banaan (daar waren er toch genoeg van) vriendelijk uitleg kregen wat er allemaal gebeurde. Daarna verplaatste de ceremonie zich naar een hooggelegen grot met prachtig uitzicht op de zee, maar wel vol met vleermuizen. Hier haakte Martha en Johanna af, maar Niluka en ik zijn tot het uiterste gegaan. In kleermakerszit, tussen de vleermuizen, besprenkeld met heilig water, met een wierookstokje in ons hand en met bloemen in het haar. Tot slot nog wat plakrijst op ons voorhoofd, en zo kwamen we een ervaring rijker weer naar buiten. Niluka wordt trouwens sowieso vaak gevraagd of zij Hindu is omdat men al snel denkt dat zij uit India komt.

Niluka en Johanna hebben afgelopen week bij ons thuis nog privé-dansles gekregen van de dochter van een kennis van ons. Zij heet kadek-putri, en is uitzonderlijk getalenteerd. Het dansen viel Johanna en Niluka nog niet mee. Vooral Niluka had wat meer een Bollywood-achtlge dansstijl verwacht, en dat was dit dus bepaald niet. De Balinese dansstijl vraagt heel veel lichaamsbeheersing en discipline. Voor hun overigens wel een leuke ervaring.

Intussen zitten we midden in het regenseizoen, maar gelukkig blijft ook de zon regelmatig schijnen. Het is hier dan ook nog steeds plezierig toeven. Intussen houden we wel de berichten vanuit Nederland goed bij. Met name de gezondheid van Martha's moeder baart ons zorgen. Hopenlijk gaat het snel weer wat beter met haar. Tot slot van dit verslag wensen wij jullie allen een goede jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2015!

• 30 December 2014 - 17:07

Hanneke Ehrhardt:

Dag andre en martha
    Leuk jullie verhalen en avonturen te lezen.
    Jullie ook een goed en gezond 2015 toegewenst

Groetjes en tot ziens
    Hanneke

• 30 December 2014 - 17:13

Gerlinde:

Hallo Andre en Martha,

Wat klinkt dat super daar! Alle uitstapjes die jullie hebben gedaan klinken weer bekend in de oren. Heerlijk hoor :) Klinkt alsof Niluka en Johanna ook genieten!
    Goed uiteinde gewenst,

Groeten Gerlinde

• 30 December 2014 - 19:37

Henk Joling:

Andre,
    Ik wens jou en verder iedereen van je familie een heel goed uiteinde van 2014 en een nog gelukkiger begin van 2015.
    En pas op met je vuurwerk, voor je het weet gaat er een vinger mee de lucht in.

• 30 December 2014 - 19:46

Geertje:

Wat leuk dat Niluka bij jullie is! Hele mooie jaarwisseling en goed nieuw jaar!

• 30 December 2014 - 21:12

Hans:

Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Wij wensen jullie een mooie jaarwisseling toe en alle goeds voor 2015.

Hans en Gittie

• 30 December 2014 - 22:58

Jan Musch:

Hallo André,

Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Jij en je familie een goed uiteinde en nieuwjaar alvast toegewenst!

Groet, Jan M.

• 31 December 2014 - 09:18

Wim:

Hallo Martha en Andre,

Leuk om jullie verhalen te lezen,alvast een fijne jaarwisseling.

groet,

Wim

• 01 Januari 2015 - 09:05

Corrie:

Shalom Andre en Atta,

voor jullie ook een goed nieuwjaar en Zijn Eeuwige Bescherming in 2015.

Wat fijn dat je vrijwilligerswerk wil gaan doen en je hulp wilt bieden waar nodig is, Andre.

Moedig dat jullie gereageerd hadden op die Tshirts. Hitler had meer dan 6 miljoen joden laten vermoorden.

Leuk om jullie verhalen en avonturen te lezen.

Veel liefs en shalom, Corrie.

• 04 Januari 2015 - 12:42

Ans:

Hallo André en Ata,

Allereerst een heel goed en gezond 2015 gewenst!
    Wat een mooie belevenissen staan er weer beschreven in jullie blog.
    Mooi om te lezen hoe jullie het naar je zin hebben en o zo herkenbaar allemaal. Ik mis Bali!

Lees de verhalen met veel plezier en kijk uit naar de volgende verhalen.

Lieve groetjes ,
    Ans

• 05 Januari 2015 - 11:27

Leo En Anjo:

Selamat tahun baru semua! Wat leuk dat Niluka is gearriveerd! Wens jullie eengoede tijd samen!