Verslag 7e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Verslag 7e week Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Verslag 7e week Bali

Door: Andre en Martha

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

06 Januari 2015 | Indonesië, Bali

Vakantieverslag 7e week Bali

Plof, daar valt weer een. Als rijpe appels vallen ze op dit moment van onze boom. De mango's of zoals ze hier heten: manga. Er valt gewoon niet tegen op te eten. We geven ze weg aan wie maar langs komt. Gelukkig hebben we er ook heel wat aan Niluka en Johanna mee kunnen geven voor de familie in Nederland. Nog wel even op douane.nl gekeken hoeveel kilo fruit je mee mag nemen (5 kilo per persoon, dus dat geeft bij ons weer wat ruimte).
Als we hier de deur uit gaan, is dat niet helemaal zonder risico, want we moeten elke keer onder de boom langs en de vruchten vallen op de meest onverwachte momenten. Als het te erg wordt, zet ik de helm maar op.

We hebben trouwens de jaarwisseling goed doorstaan. We kwamen die dag terug uit Ubud. In 1,5 uur gereden, terwijl we er op de heenweg 5 uur over deden. S'avonds eerst nog naar een dansvoorstelling geweest in een nabijgelegen dorp. Dit in het kader van een soort van oudejaarsfeest voor de plaatselijke jeugd. De dochter van Ibu Wayan trad op en het was weer een genot voor het oog. Thuisgekomen traditioneel wat spelletjes gedaan en ondertussen de klok in de gaten gehouden. Er werd hier al dagen voor oudjaar volop vuurwerk afgestoken, en op de avond zelf konden ze ook al niet wachten tot 12 uur, maar wij hebben als Nederlanders keurig de klok aangehouden. Voor 12 uur begon het alleen verschrikkelijk te regenen, dus ik heb het vuurwerk in de stromende regen moeten afsteken. Maar de pijlen gingen keurig de lucht in. Happy New Year allemaal!

De laatste dagen met Niluka en Johanna waren erg leuk en gezellig. In Ubud ook de laatste dag nog een mooie wandeling gemaakt, over een heuvelrug langs 2 rivierbeddingen. Maar wat wordt er tegen het officiële beleid in ook in deze regio nog veel gebouwd. Ieder jaar zie je weer stukken natuur plaats maken voor bebouwing, vaak hotels, villa's en appartementen. Heel jammer. Terug in Jimbaran even een dagje rustig aan gedaan en de volgende dag naar Bali Safari. Een soort van Beekse bergen op z'n Indonesisch. Voor Niluka het hoogtepunt van de vakantie. Het was echter ook voor de Indonesiërs de laatste dag van de vakantie, dus ook weer verschrikkelijk druk op de weg en in het park zelf. Maar goed, we hebben er van 13.00 - 17.00 uur kunnen rondlopen en de olifantenshow blijft echt heel leuk om te zien.

De volgende dag (zaterdag) was ingepland voor het kopen van souvenirs voor/door Niluka en Johanna. Dat betekent shoppen in Kuta. Voor Andre niet echt z'n favoriete bezigheid, maar met een boek en een pilsje op het strand was het best uit te houden, terwijl de dames hun best deden in de winkels en markten. Na afloop gegeten in restaurant rumah makan Nikmat, een begrip voor degene die van lekker Indonesisch eten voor een zeer betaalbare prijs houden. En de volgende dag hebben we al weer afscheid moeten nemen van Niluka en Johanna. De 2 weken waren voorbij gevlogen. 'S middags nog wel met z'n vieren een wandeling gemaakt op het strand van Jimbaran. Een gezellig strand waar vissers in hun smalle bootjes door de branding heen het ruime sop kiezen, of juist terug komen om hun netten op het strand te legen. Jammer dat Johanna niet van vis houdt. Daarna na een laatste gezamenlijke maaltijd de dames naar het vliegveld gebracht, en inmiddels lopen ze al weer te klappertanden in het koude Nederland. Niluka en Johanna, het was gezellig!

De volgende dag met z'n tweeën de draad weer opgepakt. Inmiddels de kerstversiering weer opgeborgen en de auto teruggebracht bij de overbuurman. Is me goed bevallen, maar voorlopig gaan we maar weer op de motor. We moeten nu druk aan de gang om onze visum te verlengen. Zodra dit gebeurd is, gaan we op familiebezoek naar Ambon. Al wekenlang worden we bestookt met sms'jes vanuit Ambon wanneer we komen. Nou, hopenlijk kunnen we volgende week al afreizen.
Dat was het weekverslag. Groetjes uit Bali van Martha en André

• 08 Januari 2015 - 14:11

Eline:

Voor jullie natuurlijk ook een heel gelukkig nieuw jaar! Dat kan toch niet mis gaan in 2015 voor jullie met nog zoveel leuke plannen in aantocht. Leuke visite gehad dus en straks weer familie bezoeken op Ambon. Je mag de mango's ook naar mij opsturen hoor, heerlijk! Voor ons wordt 2015 ook een speciaal jaar aangezien in zwanger ben en 10 juli ben uitgerekend. Een broertje of zusje dus voor Ruben. Nou, veel plezier daar weer en hopelijk verloopt de verlenging van de aanvraag voor het visum een beetje soepel. En anders maar wat flappen in de broekzak paraat....

• 08 Januari 2015 - 17:31

Wim:

Weer leuk om te lezen,die mango's zijn heerlijk,lijkt me leuk om dat gewoon aan de boom te zien hangen. Voor jullie een gelukkig nieuwjaar en nog veel vakantieplezier. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    groetjes ,
    Wim

• 10 Januari 2015 - 09:39

Tjidde:

Hmmm lekker die Mango's....mijn ouders vertelden ons dat ze zo van de boom het lekkerst zijn...
    Het blijft leuk jullie zo te volgen. Groet en een goed en gezond 2015 gewenst.

• 18 Januari 2015 - 13:07

Ans:

Hallo André en Martha,

Heerlijk om weer iets te lezen over jullie verblijf op het prachtige Bali.
    Ik liep een verslag achter, maar vandaag er even voor gaan zitten.
    Ik ga snel naar het volgende verslag.

Groetjes,
    Ans