Bericht uit Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Bericht uit Bali - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Bericht uit Bali

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

26 Juli 2008 | Indonesië, Bali

Hallo allemaal,
Even weer een berichtje uit Bali. Het gaat nog steeds prima met ons, hoewel we nu dus met z'n tweeën zijn overgebleven. Silas en Niluka zijn maandagavond op het vliegtuig gestapt en na een voorspoedige terugreis dinsdagochtend in Nederland aangekomen. Het was voor ons even wennen, vooral maandagavond na terugkeer van de airport, en ook dinsdag, was het erg stil in huis. Maar vanaf woensdag bruizen we weer van energie om allerlei dingen te ondernemen. We zijn woensdag in Sanur naar het museum van de Belgische schilder Le Mayeur geweest. Le Mayeur heeft zich in de 30'er jaren in Sanur gevestigd en is daar tot zijn dood gebleven. Daarna een lange strandwandeling gemaakt vanaf Sanur richting pulau Serangan. Het was echt Bali zoals je dat op de ansichtkaarten ziet: zon, zee, strand en heel veel dure hotels. Een grote tegenstelling met het schiereiland Serangan, bekend van schildpadden die daar hun eieren pleegden te leggen. Dit gebied is helaas het slachtoffer geworden van de dadendrang van Tommy Suharto, en is nu voor een grotendeel een deslate woestenij. Van het hele toeristische projekt is niets terecht gekomen, maar de schildpadden zijn hem gesmeerd.

Een andere toeristisch object bevindt zich op loopafstand van ons huis, een op een heuvel gelegen parkt met een immens beeld van de Hindoeistische god Wisnu. We zijn hier donderdag geweest en hoewel het nog lang niet af is, kan het nog wel wat worden. Het zal echter nog heel veel tijd en geld in beslag nemen. Het uitzicht vanaf deze plek is echter nu al de moeite waard. Gisteren was echt weer een topdag. We zijn met Udet naar Oost-Bali gegaan een fantastisch mooie wandeling gemaakt van Tenangan naar Tirtagangga. Tenangen is een traditioneel Balinees dorp en Tirtagangga is bekend om een mooi aangelegd waterpaleis van de laatste Balinese koning. Maar vooral de urenlange wandeling door bossen en sawahvelden, aan de voet van de gunung Augung was memorabel. Je kom dan ook door dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. Geen auto's, geen brommers, en alleen via een bospad te bereiken. Eigenlijk zijn Udet en ik ons aan het voorbereiden op de beklimming van de 3100 meter hoge gunung Augung. Een voor de Hindoes heilige plek, die niet zo maar betreden mag worden, maar volgens een Hundupriester die we onderweg bezochten (de oom van onze taxichauffeur, dus we konderen er niet onderuit om een beleefdheidsbezoek af te leggen) mag de berg door ons beklommen worden. Dus dat gaan we binnenkort zeker doen.

Voor die tijd zal ik mij echter gaan verdiepen in de onderwaterwereld van Bali (er staat nog een duikcursus op het programma) en voor volgende week zijn we ook uitgenodigd bij een Hindoeistische plechtigheid binnen de familie van Ibu Wayan (onze hulp bij het onderhoud van de tuin). Kortom, allemaal weer dingen om naar uit te kijken. We houden jullie op de hoogte.
groetjes,
Martha en André

• 26 Juli 2008 - 15:45

Hanneke:

Wat leuk jullie reiservaringen te lezen uit bali. Geniet ervan!

• 28 Juli 2008 - 06:37

Hiekje Hofstra:

Hoi Marha en André,

Bedankt voor jullie leuke berichtjes en prachtige foto's.
    Ik geniet er van en elke maandag ga ik er even voor zitten.
    Fijn dat alles bij jullie zo voorspoedig verloopt. Dat er nog maar vele dagen met een goudenrandje voor jullie mogen komen.

Pas goed op je elf en elkaar.

hartelijke groeten Hiekje Hofstra

• 30 Juli 2008 - 19:15

Willie M.:

Hallo Martha en André,
    Selamat malam, sekarang ada tidor enak sekali!
    Ik geniet van jullie reisverslag. Erg leuk om te lezen, vooral omdat sommige plekken en mensen ons ook bekend zijn. Heel veel plezier nog en ik blijf jullie volgen. ook de groeten van Cees.

• 02 Augustus 2008 - 18:14

Annetta En Bart:

hallo andre en martha, we zijn net terug uit Spanje en gaan jullie nu volgen. Zo te zien en te lezen gaat het goed. Heel veel plezier en geniet er van. groetjes