Bericht uit Jimbaran - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Bericht uit Jimbaran - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Bericht uit Jimbaran

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

01 September 2008 | Indonesië, Bali

Hallo allemaal,
Hier weer even een berichtje uit het nog steeds zonnige Bali. Het begint hier zelfs langzamerhand nog wat warmer te worden. Ik merk het aan het zweten. Eergisteren voor het eerst in onze vakantie een flinke plensbui meegemaakt. Accuut viel ook de electriciteit uit, meteen in de hele buurt stikke donker. Maar met de nodige kaarsjes ook wel weer heel sfeervol. We zitten hier nog steeds op Bali in wat hopenlijk de laatste week wordt van de renovatie van ons huis. Wat een kleine opknapbeurt leek te zijn, blijkt toch nog heel wat werk met zich mee te brengen. Maar het wordt wel mooi. Al met al zijn we nu toch al bijna 3 weken aan huis gebonden., want aan de ene kant wel jammer is. Aan de andere kant geeft het ons wel de kans om te ervaren wat het is om hier te wonen. En naturlijk hebben we in de afgelopen weken heel wat afgelezen.
De Nederlandse boeken zijn allemaal uit, nu dus maar in het Engels.
Gelukkig tussendoor nog wel de nodige uitstapjes gemaakt. Woensdag 20 augustus zijn we teruggekeerd uit Lovina Beach. De dag ervoor nog heerlijk gesnorkeld. Martha durfde op het laatste moment toch de boot niet los te laten, wat wel jammer is want er valt zo veel te zien onder water. De volgende keer toch maar vanaf het strand proberen. De volgende dag zijn we teruggekeerd naar Jimbaran, met een tussenstop bij het meer van Tablingan. Daar een mooie wandeling gemaakt door een stukje regenwoud. Ook een paar "afgelegen" tempels bezocht, waar het net die dag een drukte van belang was vanwege een Hindoeistisch feest. Dus op een gegeven moment overal in het bos ronkende scootertjes met Balinese tempelbezoekers. Denk je een rustige wandeling te maken!
De volgende dag moesten we onze visum verlengen. We waren net 1 dag te laat, dus we moesten een flinke boete betalen. Overigens liggen onze paspoorten nog steeds op het Immigratiekantoor, dus dat te laat zijn is maar heel betrekkelijk. Ook inmiddels mijn motorrijbewijs verlengd. Weer druk onderhandeld met de behandelende agent hoeveel het me dit keer moest gaan kosten. Hij vroeg Rp. 225.000. Ik bood Rp. 50.000. Uiteindelijk hebben we een deal gemaakt op Rp. 100.000. Afgelopen weekend was er weer een Hindoeistische feestdag (Kuningan), dus het werk lag weer een paar dagen stil. De Balinese werkers gaan dan allemaal naar hun geboortedorp om daar mee te doen aan de plechtigheden en festiviteiten. De meeste van de bij ons werkzame jongens komen uit Noord Bali (Singaradja) en zijn dan een paar dagen weg. Dit keer vonden we dat niet echt vervelend. We hebben met het nieuw verworven rijbewijs op zak weer een paar dagen op de motor rondgetoerd . Onder andere in de buurt van Uluwatu en veel noordelijker Canggu. Hoewel de vakantieperiode wat ten einde loopt, zie je hier aan de westkust nog sreeds heel veel surfers uit vooral Australie denk ik. Lijkt me trouwens ook heel leuk om te doen, maar deze uitdaging laat ik toch maar aan mij voorbij gaan.
Inmiddels hebben we ons volgend reisdoel nu wel zo'n beetje vastgesteld. We vertrekken zaterdag voor 2 weken naar Sulawesi met bezoeken aan de Mamasa-vallei, Tanah Toraja en de geboorteplaats van Martha, nl. Paloppo. Daarna gaan we voor terugkeer naar Bali in Makassar onze visum verlengen. Even kijken of het daar wat sneller gaat.
Dus ons volgend bericht komt w.s. vanuit Sulawesi.
Tot dan.
Martha en Andre

• 01 September 2008 - 13:44

Joke Saptenno:

Hallo André en Martha,
    Wat een prachtige reisverslagen en foto's. Je wordt gewoon jaloers als je ze leest. Wat een enorme ervaring zal de reis voor jullie zijn. Fantastische dingen maken jullie mee en er wordt veel gezien. Ik zou zeggen, geniet er van en tot het volgende reisverslag. Groetjes Joke

• 02 September 2008 - 13:28

Loes:

Vandaag is de Ramadan begonnen in Indonesie toch?? Passen jullie wel goed op elkaar als jullie naar Sulawesi gaan.En gaan jullie zeker de kids van bung Anis ontmoeten??
    Nou At, je zou toch gaan snorkelen. Eindelijk de kans om met anderen mee te kunnen praten over snorkelen en laat ze de boot niet los. Nou, veel plezier in Sulawesi en de groeten aan de familie daar.

• 03 September 2008 - 17:42

Loes:

De auto is vandaag gebracht voor de APK-keuring. Geregeld door Silas en de buurman

• 09 September 2008 - 11:17

Corrie:

hoi Andre en Martha,ik geniet van jullie reisverslagen,schitterende fotoos van de natuur.Succes met jullie huis.Knap van Martha,dat ze is gaan snorkelen, volgend keer weer een stapje verder iets meer durven doen. Zo leer je stap voor stap.Ben zelf ook druk bezig met mijn huis te verven en te klussen.Ben al opgeschoten,de buitenkant,gang,huiskamer,keuken,w.c. zijn al klaar. Rest nog de trappen,douche en andere dingen. Groeten en liefs Godszegen, Corrie.