Verslag van Sulawesi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Verslag van Sulawesi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Verslag van Sulawesi

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

23 September 2008 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,
Hier weer even een berichtje van Martha en Andre. We hebben inmiddels onze rondreis door Zuid-Sulawesi er op zitten en het wordt hoog tijd om jullie hierover te berichten. Vanuit Sulawesi zelf bleek dit toch wel erg moeilijk. Na Rentapoa hebben we op Sulawesi geen goed internetcafé meer gezien. Vandaar dit verlate reisverslag. We zijn al met al zo'n 3 dagen in Rentepao gebleven, midden in Toraja-gebied. Meteen de 1e dag zijn we bij een overlijdensfeest geweest. Een onvoorstelbare hoeveelheid varkens en karbouwen weordt bij deze gelegenheid geslacht, noodzakelijk om de overledene een goede laatste reis te bieden, maar ze zeggen wel eens dat door dit soort gebruiken de gemiddelde Toraja onmogelijk rijk kan worden. Na de aan ons opgedrongen gids van ons afgeschut te hebben, hebben we de rest van de dag heerlijk gewandeld door de omgeving. De 2e dag een motertje gehuurd en getourd naar de wat verder afgelegen gebieden. Vooral de huizen en begraafplaatsen zijn toch wel heel bijzonder. De 3e dag zijn we na wat overblijfselen uit de Nederlandse tijd te hebben bekeken, doorgereisd naar Palopo, de geboorteplaats van Martha. Hier konden we overnachten bij familie. Samen met een neef hebben we nog gezocht naar sporen uit Martha's verleden, de oude KNIL-kazerne en het doopregister uit 1949, wwaar we Martha's naam helaas niet terug konden vinden. Verder het huis van de sultan bekeken. Verder heeft Palopo niet echt veel te bieden, afgezien van veel bekijks, want toeristen komen hier niet veel. De volgende dag de nachtbus genomen naar Makassar. Ook hier weer opgevangen door een familielid, die met ons mee is gegaan naar het Immigratiekantoor. De visum moest al weer verlengd worden en dankzij een extra donatie kon dit binnen 2 dagen geregeld worden. Makassar is erg heet en daarom zijn wij de volgende dag na een rondrit door de stad (o.a. de oude haven en fort Rotterdam bekeken) meteen weer doorgereisd naar Malino, een bergdorp (1000 meter hoog) op 2 uur rijden van Makassar. De 1e nacht was het daar zo fris, dat we onder 2 dekens hebben geslapen! Overdag prachtig weer voor een wandeling en ook weer een mooie tourtocht met een gehuurde moter. Ook hier weer een prachtige omgeving met bergen, rivieren, watervallen en, sawahvelden. Malino is ook bekend van een aantal belangrijke conferenties rond de onafhankelijkheid van Indonesie en recentelijk nog in het kader van vredesbesprekingen tussen Moslims en Christenen uit Ambon en Posso (vonden in ons hotel plaats). In verband met de Ramadan was het nu echter erg rustig in Malino. Wij waren de enige gasten in het hele hotel. Afgelopen zondag zijn we weer afgedaald naar Makassar om onze visum op te halen en 's avonds zijn we op het vliegtuig gestapt naar Bali. Fijn om weer in je eigen huis te zitten. Jammergenoeg is Martha maandag niet lekker geworden. De geraadpleegde dokter heeft een algeheel onderzoek geadviseerd, dat inmiddels heeft plaatsgevonden. Hier is gelukkig verder niets ernstigs uit naar voren gekomen, maar ze doet het de komende weken natuurlijk wel even rustig aan. Wij gaan ons nu voorbereiden op de komst van een aantal familieleden uit Nederland a.s. zaterdag en dat is natuurlijk erg gezellig. Het weer hier op Bali is nog steeds droog en het is zelfs nog wat warmer gewoerden.
Groetjes van ons beiden, en tot mails.
Martha en Andre

• 29 September 2008 - 12:34

Tjidde:

Hallo Andre en Martha,

Ik wens jullie morgen een fijne dag toe. Ik neem wel even een glaasje op jouw verjaardag Andre. Veel plezier nog met jullie rondreis.
    Groet,
    Tjidde

• 29 September 2008 - 17:53

Wies:

Andre
    Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Een mooie dag toegewenst en veel groetjes van os allemaal!
    Wies Paul Juliejet Janna en Jip

• 29 September 2008 - 20:42

Ietje:

Proost, he andre is jarig gefeliciteerd. veel plezier en een fijne dag morgen,