Vertrek vanuit Bali / aankomst op Ambon (1) - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu Vertrek vanuit Bali / aankomst op Ambon (1) - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Andre en Martha - WaarBenJij.nu

Vertrek vanuit Bali / aankomst op Ambon (1)

Door: Andre en Martha

Blijf op de hoogte en volg Andre en Martha

20 December 2017 | Indonesië, Ambon

Vertrek vanuit Bali / aankomst op Ambon (1)
Op 20 december 2017 reizen wij (Martha, Hanoch en ikzelf) vanuit Bali richting Ambon voor een 3-weken durend verblijf op de Molukken. Wij willen kerst en oud/nieuwjaar bij de familie in de kampong doorbrengen. Daarnaast willen we wat bijzondere plekken aandoen. Bijzonder wat betreft landschap, cultuur en geschiedenis. De vlucht vanuit Bali wordt verzorgd door Lion-air. Geplande vertrektijd vanaf Bali 07.00 uur, maar Lion-air staat bekend om de vertragingen. Desalniettemin stappen we om 05.00 uur al in de taxi die ons naar het vliegveld brengt. Daar aangekomen blijkt het vliegtuig inderdaad 2 uur later te vertrekken. Dus 09.00 uur. Betekent dat we pas eind van de middag in Ambon aankomen. De vlucht verloopt verder zonder problemen, met een transit in Surabaya en Makassar. Een belangrijk pluspunt van Lion-air is dat zij voor mij altijd wel een stoel weten te vinden met extra beenruimte.
Eind van de middag komen we op het vliegveld van Ambon aan. Voor de 1e 2 nachten hebben we een hotel geboekt in het centrum van Ambon-stad, het City-hotel. Op het vliegveld staat een nichtje ons op te wachten (Marel). Zij vergezelt ons richting het hotel. Daar aangekomen verschijnt ook al snel neef Ating. We installeren ons in de comfortabele kamers en gaan naar het restaurant op de 7e verdieping om even wat te eten. Van daaruit een prachtig uitzicht over de stad, de baai en de heuvels. De volgende dag gaan Martha en Hanoch vergezeld door Marel in de stad boodschappen doen voor het verblijf in de kampong. Ikzelf heb via het hotel een scootertje geregeld om wat rond te toeren in de omgeving. Eerst richting het hoog gelegen Karangpanjang, met het monument van Martha Christina Tiahahu, met een mooi uitzicht op de stad en de omgeving. Het monument zelf staat inmiddels in een mooi aangelegd parkje. Ik moest even wennen aan de scooter, ik kon bij vertrek hem niet meer aan de praat krijgen. Gelukkig was hulp vlakbij. Bleek dat bij deze scooter de startknop alleen werkt in combinatie met de voorrem. Nou ja, dat moet je ook maar weten.
Daarna via Soya richting Hatalai gereden. De weg naar het eigenlijke reisdoel (kampong Mahia) bleek niet meer toegankelijk voor verkeer. Dus vanuit Hatalai de weg richting Naku en Kilang genomen. Een mooie weg met verre uitzichten. Vanaf Kilang de kustweg richting Hukurila genomen. Een dorp dat bekend staat om zijn visrijke zee. Even een praatje gemaakt met wat dorpelingen en een afspraak gemaakt om met een van hen volgende week een keer mee te gaan vissen. Daarna de tocht vervolgt. Helaas begint de lucht te betrekken en even voorbij Hutumuri moet ik schuilen voor de regen. Een oponthoud van meer dan een uur. Daarom besloten om de tocht wat in te korten en bij Passo meteen weer richting Ambon-stad terug te rijden. Na nog weer een keer schuilen, toch maar gewoon in de regen teruggereden. Drijfnat kom ik eind van de middag weer bij het hotel aan. Martha en Hanoch zijn al weer lang terug van boodschappen doen. We maken plannen voor de volgende ochtend. Dan gaan we met de taxi op tijd richting Tulehu om de boot naar Aboru te nemen. In Aboru, het dorp van Martha’s ouders, gaan we de feestdagen doorbrengen.